Vakantiedagboek, 2 weken kamperen in Frankrijk, slapen in een safaritent

Door woensdag, januari 11, 2017 6

Afgelopen zomer was het zo ver, twee weken lang naar de camping én slapen in een safaritent. Oh wat hadden we ons hier op verheugd. Na ons tripje naar Toscane, Italië vorig jaar, kozen we nu voor Frankrijk. En dit keer weer op vakantie met Tendi. Het is weer zo goed bevallen!  Dus ik ga je er alles over vertellen en geef een heleboel tips! Ik gun jou ook een topvakantie op de camping (met een beetje comfort)! Hier lees je trouwens mijn blog over de ervaring met de Tendi safaritent, vorig jaar in Italie.

psblogHoi, dit zijn wij, Andy, Sanne en Benjamin! Vorig jaar pakten wij drietjes het vliegtuig naar Italië, dit jaar pakten we de auto vol en reden we naar Frankrijk. Weer als bestemming: de camping. Het was zo goed bevallen vorig jaar! We kozen er voor om lekker de tijd te nemen en te reizen in 2 dagen. Dus we boekten een hotelletje onderweg, net onder Parijs. Dat beviel erg goed. Een Ibis Budget hotel (tussenstop tip), simpel, goedkoop, langs de route en we hadden een stapelbed boven ons bed, handig voor Benjamin. De volgende ochtend waren we vroeg op en na een croissant (what else) stapten we weer in de auto.

We kozen dit jaar voor een camping en een domaine die redelijk dicht bij elkaar lagen. In het zuidwesten van Frankrijk, in de buurt van Bordeaux. Tijdens de eerste week bezochten wij camping Domaine Du Moulin des Sandaux. We hadden iets koeler weer en hebben ook veel authentieke Franse dorpjes bezocht, erg leuk. De tweede week zaten we dicht bij zee, was het een stuk warmer en waren we dus gewoon veel aan zee te vinden.

Week 1: Domaine Du Moulin des Sandaux, Saint André et Appelles

De camping ligt verscholen tussen prachtige authentieke Franse dorpjes in de Dordogne. Midden tussen de wijnvelden! En mooie Franse omgeving zoals je het ook verwacht. De domaine wordt gerund door een Franse familie. Op de kleinschalige camping staan een aantal safaritenten, er is een zwembad, bar, restaurant en een klein speeltuintje.

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-34

We hadden een prima tent, comfortabele bedden, een stapelbed voor Benjamin. In de tent zit alles wat je nodig hebt. Denk aan servies,  wat speelgoed, tafels en stoelen. Deze tent is iets meer basic dan de volgende camping. Zo zit er hier geen badkamer in, maar wel een keukenblok (werkbank) en koelkast. Het douchegebouw is trouwens om de hoek!

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-26

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-25Wij waren in het voorseizoen, dus hadden soms het zwembad voor ons alleen.

kamperen safaritent ervaring tendi kinderen camping

kamperen safaritent ervaring tendi kinderen campingDe Tendi safaritenten kijken uit op een klein vismeertje. Dat was erg leuk. Zo kochten we een hengel voor een paar euro in een dorpje in de buurt en vingen we een vis (heus!). Ik zeg wel stoer ‘we’ maar je begrijpt natuurlijk dat ik alleen toeschouwer was.

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-24Na een vol jaar waren we echt toe aan vakantie. Dus de eerste week stond ook in het teken van uitrusten en van elkaar genieten. Het werd al vroeg donker en bij de safaritent genoten we van Franse wijn, lekkere olijven en gedroogde worst. Op de achtergrond een kabbelend beekje en soms een vrolijk concert van kikkers. Je zit midden in de natuur en het kamperen geeft een bijzonder gevoel van vrijheid. Je bent immers de hele dag buiten.

Tip: Zwemmen in het meertje

In de buurt van de camping (45 in rijden) ligt een prachtig meertje met strandje waar je heerlijk kunt zwemmen. Het heet Parc de public pombonne. Tussen de Fransen midden in de natuur. Er zit ook een grote speeltuin bij en ook een soort strandtent, voor lunch en ijsjes.

kamperen safaritent ervaring tendi kinderen campingEen prachtig meertje!

Tip: Bezoek de authentieke Franse dorpjes

In de buurt van de camping vind je verschillende Franse dorpjes. Duras was een van onze favorieten. Zeker als het geen zwemweer is en je wilt er toch op uit. Bij de receptie kregen we een lijst met alle dorpjes en markten in de buurt, handig!

kamperen safaritent ervaring tendi kinderen camping

kamperen safaritent ervaring tendi kinderen campingZelfs op een bewolkte dag waren de dorpjes prachtig!

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-27

kamperen safaritent ervaring tendi kinderen camping pombonne

kamperen safaritent ervaring tendi kinderen campingGenieten van de bakkertjes! Al het lekkers wat ze daar maken en verkopen. Vooral de meringues waren favoriet!

Week 2: La Clairière, St. Paul en Born

Welkom in de wereld van glamping. Onze tweede stop bij La Clairière verraste ons compleet. Een gloednieuwe tent met alles erop en eraan. Ik zeg ook altijd ‘wij gaan maar de camping toe’ ipv wij gaan kamperen. Want ik weet niet of de echte die hard kampeerders het op prijs stellen als ik mijn verblijf op de camping kamperen noem. Alhoewel, waarschijnlijk zijn ze gewoon jaloers. Want hoe heeeeerlijk is dit?! Ik vind het fan-tas-tisch!

safaritent camping kinderen kamperen tendi lodgetentBij aankomst werd ik gelijk blij. We kwamen aan en een hele grote, mooie (en nieuwe) safaritent stond op ons te wachten. Na een fijne week ‘in de natuur’ komen we nu weer aan op een prachtige plek. En we zitten dicht bij zee, yay!

safaritent kamperen camping aan zee kinderen vakantie

safaritent kamperen camping aan zee kinderen vakantieDe tent staat op/boven een houten vlonder/veranda.

safaritent camping kinderen kamperen tendi lodgetentHet stapelbed sliep heerlijk, Benjamin wilde natuurlijk boven liggen.

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-29Voor ons stond er een fijn tweepersoonsbed klaar. Op de ‘slaapkamer’ (er zitten geen deuren in) ook een hele grote kast voor alle kleding en spullen, er is stroom en er zijn nachtlampjes.

De safaritent is nog nieuw. Hetzelfde geldt voor alles in en om de tent. Wat een opbergruimte, wat een fijne bedden, wat een mooi houten stapelbed, wat een heerlijke keuken, wat een zonnig terras én wat een heerlijke badkamer.

safaritent kamperen camping aan zee kinderen vakantieIn de badkamer een toilet, wastafel en (stort)douche.

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-14Je kijkt uit op bloemen, bomen en planten en naast ons staan nog 3 safaritenten van Tendi.

Tip: Safaritent in Noordwijk of Mimizan?

De camping ligt vlak bij zee. Ongeveer 15 km. Eigenlijk is het 1 lange weg rechtdoor en je komt bij een fijn dorpje aan: Mimizan. Het doet me denken aan Noordwijk aan Zee. Alleen dan wat rustiger. Je kunt dicht bij het strand parkeren (gratis) en er zijn gezellige bars, restaurants en winkeltjes. Het heeft een chique uitstraling en het strand is eindeloos breed. Er is dus altijd plek. Ook zit er een leuke speeltuin bij het strand.

safaritent kamperen camping aan zee kinderen vakantieDe zee is vrij wild, dus je kunt er lekker uitwaaien. De temperatuur was vrij wisselend, maar dat is wel vaker in Frankrijk.

Lekker eten!

Overal zijn heerlijke (echte Franse) crêpes verkrijgbaar en schepijs in 30 verschillende smaken. Vergeet niet een boulangerie/patisserie te bezoeken.

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-33Heerlijke meringues (grote brokken schuim).

safaritent-tendi-kamperen-met-kinderen-frankrijk-blog-ervaring-36Mmmmm echte Franse croissants.

Zet de bbq maar aan

Genietend van de avondzon zaten wij op het terras van onze safaritent. Heerlijk barbecueën bij de tent. Bij de tent zit een koelbox en koelelementen. Handig voor de boodschappen én om mee te nemen naar het strand.

safaritent camping kinderen kamperen tendi lodgetentWe staken ’s avonds wat kaarsjes aan en speelden vaak een potje Skip Bo. Ken je dat? Erg leuk!

Tip: Dune de Pyla

De hoogste duin van Europa, die hebben wij beklommen. De Dune du Pyla strekt zich over 500 meter uit van oost naar west en over drie kilometer van noord naar zuid, nabij het Bassin d’Arcachon en bevat ongeveer 60 miljoen kubieke meter zand.

safaritent kamperen camping aan zee kinderen vakantieDeze prachtige duin ligt dicht bij Arachon en naast het stadje Pyla en Pyla sur mer. Via een lange trap klommen we naar boven. Het uitzicht was geweldig! Terug naar beneden renden we de duin af. Dat was een leuke ervaring. We bezochten Dune de Pyla in de ochtend en zijn daarna nog naar het strand van Pyla geweest. Lekker geluncht en op het strand gespeeld.

We hebben genoten! Van een (roze) wc-rol onder je arm tot douchen in de safaritent onder een stortdouche, wat een diversiteit en wat hebben we genoten. Ik ben benieuwd waar de vakantie ons in de zomer van 2017 naar toebrengt…

PS: Ik las dat Tendi aankomend jaar start met een geheel nieuwe glamping tent: de Tendi Lodgetent. Een tent van 44m2 met loft. Deze verdieping heeft 2 videbedden en voldoende speelplek. Er zijn 6 slaapplaatsen in de tent. Er is een badkamer, keuken met kookeiland en een sfeervolle veranda met loungeset. Klinkt goed!

1 Comment
  • Vlijtig Liesje
    januari 13, 2017

Wauw, het oogt geweldig! Zo’n safari tent lijkt me heel bijzonder. En wat heerlijk dat daar dan gewoon een tweepersoonsbed in staat.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *